torsdag 21. februar 2008

Wiki

Da har jeg prøvd meg på Wiki-publisering. Jeg syntes "Get started"-videoen var informativ, og både trinn 2 og 3 i utforskingsoppgaven gikk veldig greit.

Når jeg skulle lage nye sider støtte jeg på problemer. Den første nye siden gikk greit. Da jeg skulle lage side nr. 2 ble det verre. Ble noen klikk frem og tilbake før jeg forstod at programmet ikke godtok punktum i lenketeksten.

Hva kan så Wiki brukes til i et bibliotek? Sikkert utrolig mye forskjellig. Noen forslag er:

1.Legge ut lokalhistorie.
Det er kanskje her vi kan profilere oss best. Bibliotek har ofte også egne samlinger med ulikt lokalhistorisk materiale.

Bare fantasien setter begrensninger. Det kan være gammelt og nytt, og ulike kategorier og emner. (Har man lokale bilder, kan en jo kombinere wikien med Flickr?).

To eksemper kan være:

Skjønnlitterære bøker som omtaler/med handling fra Ringerike eller,
Lokale forfattere.

Eksempel 2, "Lokale forfattere", har jeg laget et lite eksempel på på "Hønefossligaen", wikien for de fire utskremte fra Ringerike bibliotek. (Det var her jeg fikk problemer med punktumet).

2. Profilere ulike typer litteratur
F.eks. "Krim-wiki", "Biografi-wiki".

1 kommentar:

Astrid sa...

DU hade helt rett! Det er et problem med æ ø og å i bloggen og i lenkinga fra wiki-sida vår. Jeg gav den nytt navn og da funka det. Se "Ligaen fra byen ved fossen" - opp ti deg og aase å finne noe bedre